Parhaat palat

Haluatko nauttia kahvisi kera tuoreen leivonnaisen tai viedä sellaisen vaikkapa tuliaisiksi? Kotimaisia herkkukeitaita löydät Keliakialiiton sivuilta löytyvästä matkailuliitteestä.

Keliakialiiton jäsenetuna esittämällä jäsenkorttinsa saa 20%:n alennuksen mm. Seinäjoen  Päivölässä sijaitsevassa Vaasan - Moilas- myymälässä. Osoite Päivölänkatu 40.

Neljän koplaan tapaaminen

Perinteikäs entisen Vaasan läänin alueen neljän toimivan keliakiayhdistyksen vuosittainen tapaaminen järjestettiin Härmän seudun keliakiayhdistyksen vetämänä tällä kertaa Lapuan Kosolan talossa 8.6.2024. Tämä neljän yhdistyksen kokoontuminen ja perinteemme on herättänyt valtavasti kiinnostusta eri puolen Suomea. Keliakialiittokin on arvostanut nämä tapahtumat antoisiksi ja myönsi meille avustusta yhteiseen tapaamiseen. Ilman tätä tukea ja pientä osallistumismaksua tapaamisen kulupuoli olisi liian suuri varsinkin pienimmälle Härmän yhdistykselle. Osanottajia tapaaminen keräsi reilut 50. Saadun palautteen perusteella porukka piti päivän kokonaisuutta erittäin onnistuneena, jopa voimaannuttavana.

Aurinkoisen lauantaipäivän aamulla osallistujat odottelivat tapahtuman alkua hyvissä ajoin.  Aloitimme tarjoiluilla ja kyllähän talon ravintolan lohikeitto jälkiruokakahveineen maistui. Yhdistyksen puheenjohtaja Tapio Höykinpuron tilaisuuden avaussanojen jälkeen päästiin kiinni itse ohjelmaan, jonka sisällön ja aikataulutuksen oli järjestävän yhdistyksen hallitus keväällä laatinut.

Ensimmäisenä kuulimme Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ylihammaslääkäri Jaakko Anttilan esityksen suun terveydenhuollosta keliaakikon kannalta. Tämän harvemmin keliaakikkotapaamisissa olevan teeman ajankohtaisuutta kuvaa se, että yleisö heti alusta alkaen esitti kiinnostuneena kysymyksiä esiintyjälle. Esityksessä korostui kaksi teemaa. Ensinnäkin hän kuvasi tavallisia muutoksia ja niiden hoitoa suun limakalvolla ja hampaissa, jotka ovat varsinkin hoitamattomalle keliaakikolle tyypillisiä. Toiseksi hän korosti omatoimisen hammashoidon tärkeyttä säännöllisine tarkastuksineen ja keinoineen miten siihen voi itse kukin paljonkin vaikuttaa. Ennaltaehkäisy ja ruokavalion koostumus ovat ratkaisevan tärkeitä. Itse jokaista koskeva perustieto on fluorin tärkeys hammastahnassa, makuaineiden välttäminen tahnoissa, toisaalta Xsylitolilla on oma merkityksensä ja unohtaa ei saa hammasvälienkään hoitoa. Limakalvokuivumisen paras ennaltaehkäisy on maustamaton ”kraanavesi”.

Talon värikkäästä historiasta kertoi kievariemäntä Heli Karhumäki. Varsin värikkäässä esityksessä lähdettiin todella kaukaa, 1700- luvun loppupuolelta edeten nykypäivään. Yleensä Kosolan talo yhdistetään vain Vihtori Kosolaan ja levottomaan 1930- lukuun, mutta talon historia on tosiaan pitkä ja monivaiheinen. Saimme kuulla venäläisvallan ajan vaikutuksesta taloon ja koko silloiseen seutuun; talo kun on toiminut venäläisten asemapaikkana mm. Suomen sodan aikana 1800- luvun alussa.  Talossa on asunut yrittäjiä pienine tehtaineen ja työpajoineen, talon vintillä on tehty mm. ruutia.  Voisi puhua sen ajan Start Up:eista. Suurien nälkävuosien aikaan 1850- luvulla talon isäntäväki majoitti ja ravitsi runsaasti kulkijoita.  Härmän häjyjen taltuttamisessa talolla on oma rooli Adolf Hägglundin asuessa siellä ja herännäisyyden perustajiin kuulunut Niilo Kustaa Malmbergin alkutaipale pappina kuuluu myös talon historiaan.  Vasta sitten seurasi Vihtori Kosola perheineen ja IKL- liikkeen muodossa. Sodan jälkeen talossa toimi pitkään Herättäjä-yhdistyksen kirjakauppa ja nykyvaihetta eletään ravintolan ja erilaisten tapahtumien kokoontumispaikkana. Mittavat, vielä vähän keskeneräiset remontit, saattavat talon uusille vuosikymmenille.

Päivän viimeisen pyydetyn puheenvuoron käytti Keliakialiiton projektityöntekijä Anne Pälve. Hän oli kiinnostunut itse neljän koplan tapaamisen luonteesta. Hän myös kertoi itse vetämästään hankkeesta, jonka tiimoilla hän haluaa jatkossakin olla yhteydessä yhdistyksiin.  Kyseessä on K65 – Kohdataan gluteenittomasti -hankkeesta.  Sen myötä perehdytetään vapaaehtoisia ohjaamaan ryhmiä, jotka on tarkoitettu eläkeikäisille keliaakikoille, heidän läheisilleen ja muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota noudattaville.  Hän kannusti myös nyt tapahtumassa olevia yhdistyksiä olemaan aktiivisia asiassa.

Virallisen ohjelman jälkeen siirryttiin Lapuanjoen risteilylle. Laiva lähti Vanhan Paukun rannasta ja osallistujat tutkailivat rantamaisemaa kippari Kai Pöntisen luotsaamalta jokilaivalta.